כיום הדפוס הפך למדיום רב־תחומי, הנוטה לערב הדפס מסורתי עם חומרים ואופני ייצור חדשים כמו טכנולוגיות דיגיטליות. אלו נוּכסו במהרה לתוך מלאכת הדפוס, ואילו טכניקות מסורתיות עברו שינוי או נתמכו באמצעות שימוש במכונת הצילום, בפקס ובמדפסת הזרקת הדיו המחוברת למחשב. כך הטכנולוגית הדיגיטליות לא החליפו שיטות אחרות אלא רק הרחיבו את הבחירות ואת אפשרויות הפעולה.
אמצעי הייצור העכשוויים של ההדפס אינם מוזילים את העבודות ומפחיתים מההילה שלהן, כפי שמציינת התיאורטיקנית פטרישיה פיליפס. בשנים האחרונות אמצעי ייצור אלו מאפשרים להדפס להיות חלק מתצוגות רבות של אמנות העכשווית, הכוללות את יצירת המופת החד־פעמית ואת הריבוי המשועתק, את הדבר היקר מפז לצד הדבר חסר הערך. השימוש של האמנים בדרכים חדשות ועכשוויות אינו מבטל את האפשרות שעבודות מסוימות יוכלו להישאר כבעלות ערך ייחודי והשפעה היסטורית בשדה האמנות.
בתערוכה זו אפשר להיווכח כיצד האמנים מאתגרים ומטשטשים את הגבולות שבין אמנות גבוהה, אמנות נמוכה, תחום העיצוב והעולם של מוצרי צריכה. האמנים פונים כיום לחומרים זולים ויומיומיים כדי לנצל באופן דמוקרטי את הפוטנציאל של תחום ההדפס כאמצעי להפצת האמנות שלהם בשדה הציבורי. יש לכך תקדימים בולטים בתולדות האמנות – למשל בשקיות הנייר של אנדי וורהול עם פחית המרק האיקונית שלו, או במוטו של ברברה קרוגר "אני קונה משמע אני קיים". האמנים עוסקים כיום בייצור המוני ובאסטרטגיות שיווק מסחריות שנועדו לפתח את הפרקטיקות ואת הזהויות שלהם דרך מדיום ההדפס, על שלל הפעולות שהוא מאפשר.
התערוכה כוללת עבודות דו־ממדיות ותלת־ממדיות, וכן מיצבים שנוצרו בטכניקת ההדפס ואף משלבים בחלקם עבודות מסוגי מדיום אחרים. כך בחללי התצוגה נוצר רב־שיח בין גופי היצירה השונים. העבודות עוסקות בשאלות מהותיות בדבר הפעולה האמנותית וייצוגו של ההדפס בשדה האמנות העכשווית. ניכר כי הרבה מאפיינים עקרוניים של ההדפס נותרו מהותיים גם לעשיית האמנות בימינו – כמו השכפול, ההפצה והשיתופיות שלו.
בעבודות בולט הריבוד של השפעות תרבותיות ושל סוגי מידע. לצד היותן אובייקט אמנותי, ניכר כי לא מתבטלות בהן ההבחנות בין אמנות וסחורה וכי הן נגישות ואקטואליות. ייתכן כי מדיום ההדפס העכשווי יכול להיתפס כביטוי של שיח חדש בדבר טיב הערך האסתטי ולשמש מודל למצבים חדשים של ייצור אמנותי.
פיראנזי, ונציאני במקור, חי ברומא וחלם על תחיית העבר המפואר של העיר. הוא היה ככל הנראה האמן המפורסם ביותר שזכה לתהילה אך ורק בזכות יצירתו הגרפית. בתערוכה מוצגות יצירות מסדרת התחריטים הענקית שלו, "מראות רומא", שעליה עבד במשך כל חייו. ההשפעה ההרסנית והטרגית של הזמן על היצירה האנושית, כפי שהדבר מגולם בסדרה זו, הופכת את העולם הקלאסי של "מראות רומא" לגרנדיוזי יותר מכפי שהיה אי־פעם במציאות.
המלנכוליה התרבותית המשתקפת בתחריטי החורבות של פיראנזי מהדהדת את רוח ההדפס העכשווי. עם דעיכת הממשי והאמיתי, אנו מתמסרים כיום לתחליפיהם הפרדוקסליים. העצב המלנכולי שבו אנו משייטים – באינטרנט, בכביש המהיר, בין פרסומות הענק הזרוּעות לצדדיו – רומז על אותה הוויה עצמה, שבה העולם נפרד זה מכבר משפה אוניברסלית אחת ומתמונת מציאות אחת. אנו חווים מצבים של אי־ודאות; אנו פוגשים את הלוגיקה הרב־ערכית של רוח העידן העכשווי, הספוג בנוסטלגיה מתמדת למקור בלתי ידוע או לשלמות שנעלמה.
שעות פתיחה:
יום א' 16:00-10:00
יום ד' 16:00-10:00
יום ה' 20:00-12:00
יום ו' 14:00-10:00
יום ש' 16:00-10:00
מוזיאון העיר חיפה
כתבותינו: שדרות בן גוריון 11, חיפה: info@hms.org.il 04-9115888
Created with passion by Oktopus all rights reserved © 2020 כל הזכויות שמורות למוזיאוני חיפה